سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک های غرب گیلان

قسمتی از متن پایان نامه :

1-1-1  ظهور

تاریخچه و تکامل مدیریت دانش به لحاظ اینکه از حوزه­­های مختلفی ظهور یافته می باشد، روشن و دقیق نیست. گفته می­گردد تعدادی از نظریه­پردازان مدیریت به تجلی مدیریت دانش  کمک کرده اند. در بین آن­ها پیتر دراکر[1]، استراسمن[2] و پیترسنگه[3] در آمریکا از معروف­ترین پیشگامان هستند. دراکر و استراسمن به اهمیت رو به رشد اطلاعات و دانش صریح به عنوان منابع سازمانی تاکید کردند. از طرف دیگر سنگه به بعد فرهنگی دانش یعنی سازمان یادگیرنده تمرکز کرده می باشد. در سال 1979 حسابدار سوئدی به نام کارل اریک سویبی که بعدها به عنوان یکی از بنیان­گذاران علم مدیریت دانش معرفی گردید، پی به ارزش دارایی­های فکری و ناملموس که حتی نامی از آن­ها در دفاتر حسابداری برده نمی­گردید، برد. تا سال 1990 تعدادی از شرکت­های معروف اروپایی، آمریکایی و ژاپنی برنامه­های مدیریت دانش را نهادینه کردند. در سال 1991 تام استورات[4] مقاله خود تحت عنوان قدرت مغز را در مجله فورچون منتشر نمود و به این ترتیب مدیریت دانش مربوط به کار نوناکا و تاکه اوچی[5] (1995) در کتاب شرکت دانش آفرین باشد(محمدی و همکاران، 1387).

1-1-2   تعاریف و دسته­بندی­ها

شرکت­های بزرگی مانند مایکروسافت(پرارزش­ترین شرکت سال 1998) مالک چیز ارزشمند غیر از دانش و اطلاعات نیستند. بازی اقتصادی آن­ها این می باشد که حریم مالکیت علمی و فنی خود را حفظ کرده و قلمرو دانش و تخصص خود را گسترش دهند. این متخصصان هستند که دانش جدید را کشف می­کنند، محصولات جدید و فرایندهای نو را اختراع می­کنند، فرایندهای تولید اداره می­کنند و ابزارها و فرایند­های جدید را که حاصل پیشرفت دانش می باشد به کار می­گیرند. ایجاد سرمایه انسانی به اقتضای طبیعت خود فرایندی اجتماعی می باشد نه فردی . تخصص و مهارت فنی بشر فقط وقتی رشد می­کند که هر نسلی آن چه آموخته می باشد به نسل بعدی وقت و نیروی خود را برای پیشبرد دانش موجود و کسب تخصص­ها و مهارت­های فنی جدید وقف نماید، نه اینکه وقت خود را به کشف دوباره کشف شده­ها بگذرانند(صلواتی وهمکار،1388، 79).

دانش برای تمام سازمان­ها مانند دارایی­های بسیار ارزشمند وراهبردی می باشد، به گونه که صاحب نظران علم مدیریت دانش را جایگزین نهایی تولید، ثروت و سرمایه پولی می­دانند(تافلر،1990). همچنین پیتر دراکر(1992) معتقد می باشد که در اقتصاد امروز دنیا، دانش منبعی همانند و در عرض سایر منابع تولید مانند کار و سرمایه و زمین نیست، بلکه تنها منبع معنی­دار عصر حاضر به شمار می­رود. در واقع دانش تنها منبعی در سازمان می باشد که در اثر بهره گیری، نه تنها از ارزش آن کاسته نشده، بلکه بر ارزش آن نیز افزوده می­گردد(گلاسر،1998). این دانش در رویه­ها، دستورالعمل­ها، دیدگاه­ها،اقدامات و تصمیمات سازمان مستقر و مستتر می باشد و زمانی اهمیت بیشتر می­یابد که به محصولات و خدمات ارزشمندی تبدیل گردد(رضاییان وهمکاران،1388،35)

سازمان همکاری­های اقتصادی و توسعه [6]((OECD اقتصاد دانش محور و تأثیر دانش در پیشرفت­های اقتصادی در هزاره سوم را مورد تاکید قرار داده می باشد. در گزارش توسعه جهانی که در سال 1998 توسط بانک جهانی منتشر گردید، آمده می باشد: در مورد کشورهای پیشرو اقتصاد جهانی، اهمیت دانش به عنوان یک منبع در مقایسه با سایر منابع چنان افزایش یافته می باشد که دانش به عنوان مهم­ترین عامل تعیین کننده استاندارد زندگی در آمده می باشد. بانک جهانی در سال2002 بار دیگر بر اهمیت دارایی­های دانشی ملت­ها تاکید نمود و در نظر داشتن دارایی دانشی را به عنوان راهی برای مشارکت کشورهای در حال توسعه در انقلاب دانشی به شمار آورد که می­تواند در کاهش فاصله بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تأثیر تعیین کننده­ای اعمال کند(حسن­زاده، 1388، 12).

[1] Drucker

[2] Strassmann

[3] Senge

[4] Tom Stewart

[5] Nonaka & Takeuchi

[6] Organization for Economic co-Operation and Development

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف اصلی پژوهش:

–          سنجش سرمایه اجتماعی در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

–          سنجش تأثیر سرمایه اجتماعی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

اهداف فرعی پژوهش:

–          سنجش تأثیر سرمایه ساختاری بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه شناختی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان.

–          سنجش تأثیر سرمایه ارتباطی بر مدیریت دانش در شعب بانک­های غرب گیلان